De prijzenkast voor D&I-beleid bij ISS Facility Services in De Meern raakt aardig vol. Ga maar na: drie jaar geleden won het in Orlando de Global Impact Sourcing Award van het Rockefeller Institute en de International Association of Outsourcing Professionals IAOP voor het D&I-beleid. November vorig jaar behaalde ISS de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen en het bedrijf is voor het tweede jaar op rij gecertificeerd als Top Employer. En als kers op de taart won Gemmie onlangs de categorie D&I van de HR Top 100. En daar kun je de nodige interne ISS-awards voor HR nog bij optellen, zegt ze.
ISS is actief op het gebied van workplace management en facility management. Denk daarbij onder meer aan alle vormen van catering, schoonmaak, receptie, technische en logistieke ondersteuning. Dat doet het door medewerkers te plaatsen bij bedrijven, financiële dienstverleners, overheden en in de zorg en het onderwijs. Het van origine Deense bedrijf heeft wereldwijd meer dan 350.000 medewerkers, waarvan ongeveer 2.500 in Nederland.
“Ik ben in het najaar van 2019 bij ISS gestart en ons Head of Diversity & Inclusion, Robert Oosting was toen al een jaar of drie met zijn afdeling met het onderwerp bezig. Mijn bijdrage is dat ik het een push heb gegeven door het op het directieniveau en internationaal binnen ISS handen en voeten te geven.”
Gemmie denkt dat het D&I-beleid van ISS onderscheidend is omdat de organisatie het niet alleen predikt maar ook doet. “Het zit in ons DNA. Wij zijn al vanaf de oprichting in 1901 een mensenbedrijf.” De komst van Jacob Aarup-Andersen als nieuwe CEO drie jaar geleden gaf het beleid een nieuwe impuls. “Jacob maakte er een strategische prioriteit van om een veilige, diverse en inclusieve werkomgeving te zijn.” Die strategie vertaalt zich naar de praktijk. “Wij nemen veel mensen in dienst met een achterstand op de arbeidsmarkt. Dat kunnen jongeren zijn met een sociale achterstand, vluchtelingen, Wajongers en ook mensen met een zichtbare of niet zichtbare beperking et cetera. Wij creëren werk voor die groep en daardoor worden ze onderdeel van de maatschappij. Daarmee voegen we ook sociale waarde toe voor onze klanten, doordat deze medewerkers werkzaamheden voor hen uitvoeren.” Er zijn circa 170 intern opgeleide gecertificeerde jobcoaches die de mensen helpen om hun werk goed uit te voeren. “Je moet deze groep begeleiden om ze succesvol te laten zijn.”
D&I-beleid moet gedragen én uitgedragen worden vanaf het hoogste niveau. Alleen een D&I-manager aanstellen is onvoldoende. D&I moet in het DNA van de organisatie zitten.
D&I moet deel uitmaken van de business strategie.
D&I moet ook onderdeel zijn van je cultuur en terugkomen in al je activiteiten.
Om het D&I-beleid in de organisatie te laten landen zijn er per strategische pijler zogenoemde Employee Resource Groups (ERG’s). “Dit zijn intrinsiek betrokken medewerkers die onder leiding van een van de collega’s uit het D&I team met een thema aan de slag gaan. Ze verrijken het beleid bottom-up.” ISS werkt ook samen met ROC’s en biedt leerlingen zonder werkervaring en/of met sociale problematiek een leer-werkplek bij klanten aan, met uiteindelijke doel dat een definitieve werkplek bij onze klant wordt gevonden. “Het gaat erom dat je het echt uitvoert. Het is intrinsiek gevoeld en uitgedragen.”
“Integendeel! Zoals aangegeven, voegen wij sociale waarde toe voor onze klanten. Steeds meer organisaties beseffen dat je iets moet toevoegen aan de maatschappij en wij helpen ze daarbij. Klanten waarderen dat. Daarnaast helpt ons beleid ons bij het behouden en aantrekken van medewerkers.
Mensen komen graag bij ons werken vanwege onze purpose ‘Connecting people and places to make the world work better’ en onze aanpak op het gebied van duurzaamheid en sociale duurzaamheid. We voegen iets wezenlijks toe voor de klant en dat verdient zich indirect weer terug.
“Als er iets speelt met mensen die niet achter ons beleid staan dan hebben we daar een vangnet voor. Een diverse en inclusieve organisatie realiseren is een verhaal van de lange adem. Wij trekken daarin op samen met onze klanten. Je moet als organisatie goed doen en laten zien dat het werkt. Als wij een klant hebben met een homogene hoogopgeleide organisatie voegen wij daar met onze mensen diversiteit aan toe. Als we een klant hebben met een meer masculiene cultuur, dan moet je dat wellicht op een andere manier aanpakken. Het is geen one size fits all. Mensen kun je niet zomaar ergens plaatsen. Onze jobcoaches zijn hierin erg belangrijk.”
“Het gaat niet zonder slag of stoot omdat een organisatie ook andere prioriteiten heeft. In de samenwerking met onze klanten gaat het er ook om hoever zij in hun ontwikkeling zijn op het gebied van sociale duurzaamheid. Mensen opleiden kost ook tijd.”
“Wij vinden fatsoenlijk afscheid nemen belangrijk, ook als iemand niet vrijwillig weggaat. Wij zijn een mensenbedrijf, daarbij hoort dat we goed met mensen moeten omgaan. En als mensen op een verjaardag over je bedrijf praten, kunnen ze dat beter positief doen. We zijn sowieso een bedrijf waar erkenning en waardering van medewerkers van cruciaal belang is. Iedere maand reiken we een Apple Award uit aan iemand die iets bijzonders heeft gedaan voor ISS of een klant. Aan het einde van het jaar kiezen we daaruit een winnaar die vervolgens meedingt naar de wereldwijde Apple Award van ISS. We geven op deze manier een internationaal podium aan mensen die uitzonderlijke prestaties hebben geleverd. Zo zetten we mensen in het zonnetje.”
“Integendeel! Zoals aangegeven, voegen wij sociale waarde toe voor onze klanten. Steeds meer organisaties beseffen dat je iets moet toevoegen aan de maatschappij en wij helpen ze daarbij. Klanten waarderen dat. Daarnaast helpt ons beleid ons bij het behouden en aantrekken van medewerkers.
Mensen komen graag bij ons werken vanwege onze purpose ‘Connecting people and places to make the world work better’ en onze aanpak op het gebied van duurzaamheid en sociale duurzaamheid. We voegen iets wezenlijks toe voor de klant en dat verdient zich indirect weer terug.
“Wij vinden fatsoenlijk afscheid nemen belangrijk, ook als iemand niet vrijwillig weggaat. Wij zijn een mensenbedrijf, daarbij hoort dat we goed met mensen moeten omgaan. En als mensen op een verjaardag over je bedrijf praten, kunnen ze dat beter positief doen. We zijn sowieso een bedrijf waar erkenning en waardering van medewerkers van cruciaal belang is. Iedere maand reiken we een Apple Award uit aan iemand die iets bijzonders heeft gedaan voor ISS of een klant. Aan het einde van het jaar kiezen we daaruit een winnaar die vervolgens meedingt naar de wereldwijde Apple Award van ISS. We geven op deze manier een internationaal podium aan mensen die uitzonderlijke prestaties hebben geleverd. Zo zetten we mensen in het zonnetje.”
“Wij vinden fatsoenlijk afscheid nemen belangrijk, ook als iemand niet vrijwillig weggaat. Wij zijn een mensenbedrijf, daarbij hoort dat we goed met mensen moeten omgaan. En als mensen op een verjaardag over je bedrijf praten, kunnen ze dat beter positief doen. We zijn sowieso een bedrijf waar erkenning en waardering van medewerkers van cruciaal belang is. Iedere maand reiken we een Apple Award uit aan iemand die iets bijzonders heeft gedaan voor ISS of een klant. Aan het einde van het jaar kiezen we daaruit een winnaar die vervolgens meedingt naar de wereldwijde Apple Award van ISS. We geven op deze manier een internationaal podium aan mensen die uitzonderlijke prestaties hebben geleverd. Zo zetten we mensen in het zonnetje.”
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.